صفحه ها
دسته
دوستان وبلاگي
منابع و ماخذ وبلاگ
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 240876
تعداد نوشته ها : 352
تعداد نظرات : 72
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
رحیم روحبخشبدرستی از قیام 15 خرداد سال 1342، می‌توان به عنوان طلیعه انقلاب اسلامی سخن گفت، چاپ و انتشار اسناد دستگاههای امنیتی و همچنین خاطرات دست‌اندرکاران وقایع نهضت در سالهای نخست آن، زوایای مختلف این قیام را آشکار کرده است. ولی با این احوال برخی نکات مغفول و بعضاً تاریکی از این واقعه، همچنان بر تارک سالهای آغازین نهضت روحانیت خودنمایی می‌کند.گفتنی است که در اینجا سخن از کمبود اسناد و یا عدم دسترسی به آنها نمی‌باشد، زیرا اسناد قیام 15 خرداد در چندین کتاب و حتی بعضاً تکراری چاپ و منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته است. بلکه به قول حوزویان داشتن «اهلیت» برای تبیین اسناد نیاز است. برای اسناد دو جنبه ظاهری و باطنی درنظر گرفته‌اند. لازمه نیل به بُعد باطنی یک سند و تجزیه و تحلیل آن،‌ اشراف محقق بر فضای حاکم می‌باشد. به تعبیر دیگر، سند را نمی‌توان بطور مجزا و مستقل از تحولات وقت جامعه ـ اعم از داخلی و بین‌المللی ـ مورد بررسی قرار داد. در بسیاری از موارد، آگاهی از اوضاع سیاسی، اجتماعی و... جامعه، به مثابه عاملی برای رمزگشایی ماهیت سند عمل می‌کند.یکی از این وقایع ـ که تاکنون بی‌پاسخ مانده است ـ عدم برگزاری اولین سالگرد قیام 15 خرداد از سوی امام خمینی می‌باشد. با عنایت به حضور امام در ایران در خلال نخستین سالگرد این قیام، چنین انتظار می‌رفت که این مراسم، به گونه‌ای باشکوه و گسترده برگزار گردد، ولی برخلاف ادعاهای برخی منابع مربوط به نهضت روحانیت، امام به‌جز صدور یک اعلامیه که فقط با همراهی ـ امضای ـ سه تن از مراجع (آیات عظام مرعشی نجفی، میلانی و قمی) انجام گرفت، اقدام درخورتوجهی در این
مقدمه: شهر اورمیه، مرکز استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران، دارای جایگاهی راهبردی می باشد که با دلایلی چند، این اهمیت را واجد است. سابقه تاریخی این شهر که برخی از مورخان، آن را زادگاه زردشت می نامند و به این خاطر شهر مقدس نزد زردشتیان است؛ نزدیکی به کانونهای قدرت منطقه ای چون روسیه [ اتحاد جماهیر شوروی سابق ]و عثمانی [ کشورهای ترکیه و عراق]؛ حضور اقلیت های مذهبی متعدد چون مسلمانان، مسیحیان اعم از آسوری و ارمنی، یهودی و زرتشتی و... و نیز موقعیت طبیعی این شهر به عنوان منطقه ای کشاورزی و نزدیکی به دریاچه اورمیه و البته نزدیکی به تبریز به عنوان دومین شهر بزرگ ایران ، از جمله دلایل راهبردی بودن این شهر می باشد. به این دلایل است که این شهر، بحرانهای متعددی را پشت سر گذاشته است و غائله های فراوانی را به خود دیده است که در کمتر سرزمین و شهری، می توان بحرانهایی به آن شدت دید. غائله جیلوها و حمله مسیحیان ارمنی و آسوری به این شهر و کشتار مردم بی گناه منطقه ، غائله اسماعیل سمیتقو و جبهه گیری قدرت های خارجی در حمایت و یا عدم حمایت از او که به قتل و کشتار اهالی شهر اورمیه انجامید و نیز غائله هایی چون حملات گروههای چریکی اکراد بر این شهر، از جمله موارد خاصی است که بر اهمیت این شهر افزوده است.     با آغاز نهضت اسلامی امام خمینی در 1341ش، این شهر نیز همراه با سایر شهرها و تحت هدایت روحانیون، به فعالیت علیه رژیم پهلوی پرداخت و فعالان انقلابی این شهر، در رخدادهای انقلاب اسلامی، حضوری فعال داشتند که علی رغم این حضور،‌متاسفانه تکاپوهای فعالان انقلابی این شهر مورد غفلت شدید قرار گرفته است. در این مقاله سعی می گردد تا تحرکات و فعالیت های انقلابیون اورمیه از آغاز نهضت

اولین و مهمترین فصل خونین مبارزه در عاشورای 15خرداد رقم خورد. در 15 خرداد42 مقابله با گلوله تفنگ و مسلسل شاه نبود که اگر تنها این بود مقابله را آسان می‌نمود. بلکه علاوه بر آن از داخل جبهه خودی گلوله حیله و مقدس مآبی و تحجر بود؛ گلوله زخم زبان و نفاق و دورویی بود که هزار بار بیشتر از باروت وسرب، جگر و جان را می‌سوخت و می‌درید. در آن زمان روزی نبود که حادثه‌ای نباشد، ایادی پنهان و آشکار آمریکا و شاه به شایعات و تهمتها متوسل شدند حتی نسبت تارک الصلوة و کمونیست و عامل انگلیس به افرادی که هدایت مبارزه را بر عهده داشتند می‌دادند.
--------------------------------
3 اسفند 1367  - تهران، جماران

منبع :

http://www.15khordad42.com

 

٭ میرزاباقر علیان‌نژاد براساس احکام فقهی و ادلّه شرعی، در عصر غیبت امام زمان (عج) امور مربوط به اخذ وجوه شرعی و مصرف آنها در موارد مقرر می‌بایست به وسیله فقیه جامع‌الشرایط صورت گیرد. مصرف خودسرانه اینگونه وجوه بدون اذن فقیه مجاز نیست. بدین‌سبب از دیرباز فقیهان و مراجع تقلید کسانی را برای دریافت و تحویل وجوه شرعی و یا نظارت بر مصرف آن، براساس شناختی که از افراد واجد شرایط داشته و یا به موجب گواهی خبرگان عادل، برمی‌گزینند و به آنان اجازه‌نامه مکتوب و ممهور می‌دادند که در متن آن حدود اختیارات در محدوده امور حسبیه و وجوه شرعیه مشخص می‌باشد. امام خمینی نیز به عنوان یکی از مراجع تقلید اجازه‌نامه‌های متعددی صادر کردند که در این‌جا به اجازه‌های صادره از سوی ایشان از فروردین 1340 تا خرداد 1342 اشاره شده است: 1ـ اجازه‌نامه به سیدسجاد حججی در 17/1/1340. 2ـ اجازه‌نامه به صادق احسان‌بخش در 27/2/1340. 3ـ اجازه‌نامه به سیدهاشم رسولی محلاتی در 27/2/1340. 4ـ اجازه‌نامه به سیدعلی غیوری نجف‌آبادی در 28/2/1340. 5ـ اجازه‌نامه به علی مختاری در 28/2/1340. 6ـ اجازه‌نامه زین‌العابدین ذوالفقاری اصفهانی در 2/3/1340. 7ـ اجازه‌نامه به عبدالصمد خویی در 3/3/1340. 8ـ اجازه‌نامه به سیدشمس‌الدین آیت‌اللهی در 8/3/1340. 9ـ اجازه‌نامه به عقیل ترابی در 9/3/1340. 10ـ اجازه‌نامه به سیدحسن طاهری در 12/3/1340. 11ـ اجازه‌نامه به سیدمحسن هزاره‌ای همدانی در 13/3/1340. 12ـ اجازه‌نامه به اسدالله خادمی در 13/3/1340. 13ـ اجازه‌نا
3 ـ امام‌، از بهشت‌زهرا تا ورود به‌ مدرسه‌ی‌ علوی‌ امام‌ اعلام‌ کرده‌ بودند که‌ به‌ محض‌ ورود به‌ کشور، در قطعه‌ی‌ شهدای‌ هفده‌ شهریوربهشت‌زهرا حضور می‌یابند و ضمن‌ قرائت‌ فاتحه‌ و ادای‌ احترام‌ نسبت‌ به‌ شهدای‌ هفده‌شهریور تهران‌ و دیگر شهدا، برای‌ مردم‌ سخنرانی‌ خواهند کرد؛ بنابراین‌ بعد از اعلام‌ این‌موضوع‌، کمیته‌ی‌ استقبال‌ از امام‌، تدارک‌ ویژه‌ای‌ برای‌ تعیین‌ محل‌ سخنرانی‌ و نیزاستقرار هیأت‌ همراه‌ و نیز مردم‌ کرد. تیم‌های‌ حفاظتی‌ در بهشت‌زهرا مستقر شدند وگروهی‌ از تیم‌ تدارکات‌ مسئول‌ ایجاد سیستم‌ صوتی‌ در بهشت‌زهرا شد. مرتضی‌ الویری‌که‌ از طرف‌ کمیته‌ی‌ استقبال‌، مأمور این‌ کار شده‌ بود، همراه‌ برخی‌ دیگر از اعضای‌شاخه‌ی‌ تدارکات‌ در این‌ زمینه‌ فعال‌ بودند. در هوای‌ سرد زمستان‌ و در زمین‌ گل‌آلودبهشت‌زهرا این‌ کار به‌ سختی‌ انجام‌ داده‌ می‌شد، ولی‌ همکاری‌ و همت‌ مردان‌ کمیته‌ی‌استقبال‌ و نظارت‌ پیگیر بزرگان‌ از جمله‌ اعضای‌ شورای‌ انقلاب‌، این‌ امر را تسهیل‌می‌کرد. الویری‌ در این‌ باره‌ در خاطرات‌ خود می‌گوید: «
پژوهشگر: داوود قاسم پور چکیده: با ورود امام‌ به‌ سالن‌ فرودگاه‌، فریاد الله‌اکبر سالن‌فرودگاه‌ را به‌ لرزه‌ درآورد. هجوم‌ خبرنگاران‌ برای‌ فیلمبرداری‌ و تهیه‌ی‌ خبر بیش‌ از حدتصور بود و کسی‌ نمی‌توانست‌ جلوی‌ آن‌ را بگیرد. بالاخره‌ از مردم‌ تقاضا شد بر روی‌زمین‌ بنشینند تا چهره‌ی‌ امام‌ دیده‌ شود. قرآن‌ تلاوت‌ شد و سپس‌ دسته‌ی‌ سرودخوانان‌سرود «ای‌ امام‌» را سر دادند...  1ـ امام‌ در مهرآباددوازدهم‌ بهمن‌ماه‌ 1357، یکی‌ از ماندگارترین‌ روزهای‌ تاریخ‌ معاصر ایران‌ است‌. دراین‌ روز بود که‌ امام‌ پس‌ از سیزده‌ سال‌ دوری‌ از وطن‌ به‌ کشور بازگشت‌. مردم‌ شور وشوِوصف‌ ناپذیری‌ داشتند و این‌ شور و شوِ به‌ویژه‌ در فرودگاه‌ مهرآباد بیشتر بود. با گشوده‌ شدن‌ در خروجی‌ هواپیما، همراهان‌ امام‌ در برابر چشمان‌ منتظر و مشتاق استقبال‌کنندگان‌ از هواپیما خارج‌ می‌شدند. به‌ دنبال‌ خروج‌ خبرنگاران‌، نزدیکان‌ واعضای‌ خانواده‌ی‌ آنها، آیت‌الله‌ مطهری‌ و آیت‌الله‌ پسندیده‌ به‌ داخل‌ هواپیما رفتند و دررأس‌ ساعت‌ نه‌ و سی‌ و هفت‌ دقیقه‌ی‌ صبح‌، امام‌ در حالیکه‌ دست‌شان&z
بخشهایی از پیام حضرت امام خمینی (ره)در مورد هنر و هنرمندان

خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه های عشق و شهادت و شرف و عزت، سرمایه زوال ناپذیر آن گونه هنری است که باید به تناسب عظمت و زیبائی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیبا پسند طالبان جمال حق را معطر کند.
تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی - صلی ا... علیه و آله و سلم- اسلام ائمه هدی - علیهم السلام- اسلام فقراء دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد ...
هنر در مدرسه عشق نشان دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی است ...
هنر در عرفان اسلامی ترسیم روشن عدالت و شرافت و انصاف، و تجسیم تلخ کامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است ...
هنرمندان ما تنها زمانی می توانند بی دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکاء به غیر، تنها و تنها در چارچوب مکتبشان به حیات جاویدان رسیده اند و هنرمندان ما در جبهه های دفاع مقدسمان این گونه بودند تا به ملاء اعلا شتافتند و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی درد را رسوا نمودند. خدایشان در جوار رحمت خویش محشورشان گرداند.
روح ا... الموسوی خمینی
صحیفه امام – جلد 21- صفحه 145
پیام امام خطاب به مردم ایران به مناسبت قیام  19 دی مردم قم در تاریخ2 بهمن 1356/12 صفر 1398بسم الله الرحمن الرحیمسلام به روحانیت مترقی شیعه که با هم پیوستگی زاید الوصف در مقابل سر نیزه عمال بی حیثیت اجانب ایستاده و از هیاهو ودست و پا زدنهای مذبوحانه آنها نهراسید . سلام به روحانیون و علمای اعلام مذهب از نجف اشرف تا سراسر ایران که با وحدت کلمه در مقابل ستمکاران و چپاولگران به جواب مثبت دست زدند . درود بر جوانان غیور حوزة علمیه بیدار قم و سایر حوزه ها که با سرفرازی به نهضت روحانیت ادامه و رونق دادند . دورد بر جوانان پر شور آگاه دانشگاههای ایران که با قیام های هشیارانه  پیاپی ،  وفاداری خود را به اسلام بزرگ و کشور عزیز خود ثابت کردند . سلام و درود برملت بزرگ هوشمند ایران که با همة احتناق و فشار، از اسلام عدلپرور و مظلومان و مقتولان در راه دیانت  دفاع نمودند . رحمت خداوند بر مقتولین 15 خرداد ( 12 محرم ) ، و 19 دی و ( 29 محرم ) امسال . محرم چه ماه مصیبت زا وچه ماه سازنده و کوبنده ای است ، محرم ماه نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود در مقابل طاغوت ، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشرداد  و راه فنای ظالم و شکست ستمکار را به فدایی دادن و فدا شدن دانست ؛ و این خود سر لوحه تعلیمات اسلام است برای ملتها تا آخر دهر . نهضت دوازده محرم ( 15 خرداد ) در مقابل کاخ  ظلم شاه و اجانب به پیروی از نهضت مقدس حسینی چنان سازنده وکوبنده بود که مردانی مجاهد و بیدار و فداکار تحویل جامعه داد که با تحرک و فداکاری روزگار را بر ستمکاران و خائنان سیاه نمودند ، و ملت بزرگ را چنان هوشیار ومتحرک و پیوسته کرد که خواب را از چشم بیگانه و بیگانه پرستان ربود
بسم الله الرحمن الرحیمسلام و تحیت بر ملت قهرمان و شریف ایران! سلام بر شهدای راه حق! اکنون که روز پیروزی ملت شجاع نزدیک می شود، ‏ اکنون که خونهای پاک عزیزان بیگناهی که برای دفاع از حق و حقیقت به دست جلادان خون آشام شاه بر زمین ریخته شده است بارور می گردد، ‏ لازم می دانم مراتب ذیل را به اطلاع ملت ایران و مردم جهان برسانم : 1- به موجب حق شرعی و بر اساس رای اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است‏ ، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملتها شورائی به نام « شورای انقلاب اسلامی » مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد . اعضای این شورا در اولین فرصت مناسب معرفی خواهند شد . این شورا موظف به انجام امور معین و مشخصی شده است ؛ از آن جمله ماموریت دارد تا شرایط تاسیس دولت انتقالی را مورد بررسی و مطالعه قرارداده و مقدمات اولیه آن را فراهم سازد . دولت موقت در اولین فرصت که مناسب و صلاح دانسته شود به ملت معرفی و شروع به کار خواهد نمود . دولت جدید موظف به انجام مراتب زیر است: الف – تشکیل مجلس موسسان از منتخبین مردم به منظور تصویب قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی . ب – انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس موسسان و قانون اساسی جدید ؛ ج – انتقال قدرت به منتخبین جدید. 2- دولت کنونی ( دولت شاپور بختیار ) که منصوب شاه مخلوع و مجلسین غیر قانونی می باشد ، هرگز مورد قبول مردم نخواهد بود. همکاری با این دولت دولت غاصب به هر شکل و به هر نحوی شرعاً حرام و قانوناً جرم است . همانطوریکه کارمندان محترم و مبارز بعضی از وزارتخانه ها و ادارات دولتی عمل کرده اند باید از اطاعت وزرای غاصب سرپیچی نمود و د
چکیده: هیأت اعزامی از طرف امام خمینی (قدس سره) روز سیزدهم دی ماه 1367، تهران را به مقصد مسکو ترک و در روز چهاردهم به تهران برگشت و مدت توقف این سفر تاریخی در مسکو بیست و سه ساعت بود و در فرودگاه بین المللی با استقبال نماینده ویژه صدر هیأت رییسه شوروی و برخی از مسؤولان بلند پایه سیاسی و امام جمعه مسکو و نیز با شرکت سفیر محترم وقت ایران در شوروی و تنی چند از برادران محترم سفارت ایران در مراسم استقبال روبرو شد.وقت ملاقات با رهبر شوروی ساعت یازده، روز چهاردهم دی ماه بود و مدت آن دو ساعت و پنج دقیقه به طول انجامید. هنگام ورودمان به کاخ کرملین، صدر هیأت رئیسه و دو نفر از مسؤولان بلند پایه ی سیاسی، که قبلاً حضور یافته بودند، تا چند قدم در همان اتاق به استقبال آمدند و با گرمی آماده شنیدن پیام امام خمینی(ره) شدند.  شرح دیدار از زبان حضرت آیت‌الله جوادی آملی 1بسم‌الله الرحمن الرحیم همان طوری که پیدایش اصل انقلاب اسلامی با هدایت فکری بود، دوام آن نیز با تداوم دعوت فرهنگی خواهد بود و چنان که بیداری مردم مسلمان ایران با رهبری دینی آغاز شد، نهضت مردم خارج از این مرز و بوم نیز با هدایت مذهبی انجام پذیر است و این همان صدور انقلاب اسلامی به خارج از کشورمان می‌باشد «صدور انقلاب» به معنای دخالت در شئون مردم کشورهای دیگر نیست، بلکه به معنای پاسخ دادن به سؤال‌های فکری بشر تشنه معارف اسلامی است و از آن جهت که مبدأ فاعلی همه ـ انسان و چهاد ـ خداست و مبدأ قابلی همه انسان‌ها فطرت خداجو و خداخواه است ، وظیفه رهبران الهی اقتضا دارد ندای هاتف غیبی را که برای گوش دل آشناست ، به سمع همه صاحبدلان منتظر برسانند و هیچ فردی یا گروهی را از این موهبت الهی
X